Vuosina 2016, 2015, 2014, 2013 ja 2012 Opetushallituksessa pidettyjen koulutustilaisuuksien materiaalit löytyvät täältä.
SUOMI-KOULUJEN OPETTAJIEN KOULUTUSPÄIVÄT 3.-5.8.2016 aineistot
FM Christina Alho Opettajan pedagoginen ajattelu
S2-opetuksen lehtori Jenni Alisaari, Turun yliopisto Lukemisen strategioita
FM Ruusa Einiö, FM Anna Huhtamäki, FM Johanna Kontio, Lahden kaupunki Kielioppia toiminnallisesti
Aila Keturi Kulttuurin voima – tavoitteena voimaantunut opettaja
Draamapedagogi, S2-opettaja Kirsi-Marja Puhakka, Hyvinkään kaupunki Prosessidraama ”Maahanmuuttajatytön / -pojan tarina”
Koordinaattori Tiina Sarisalmi, Orivesi /OPH:n kv-hankkeet Digiloikasta apua kiireeseen, materiaalipulaan ja eriyttämiseen
VTT, sosiaalipsykologi, maahanmuuttotutkija Sirkku Varjonen Identiteetti monikulttuurisessa maailmassa
”LIVE LEMMINKÄINEN!” PRODUKTIO / tiedote 5.8.2016
”LIVE LEMMINKÄINEN!” käsikirjoitus kouluille
”LIVE LEMMINKÄINEN!” PRODUCTION Script in English
Suomi-koulujen opettajien koulutuspäivät, Helsinki, 12.-14.8.2015 & Ulkomaanlehtoripäivät & Suomi-koulujen opettajien koulutuspäivät 12.8. 2015
Maila Eichhorn Suositus Suomi-koulujen asialla
Jyrki Kalliokoski Katse kielessä, kiinni maailmassa. Suomi toisena kielenä -tutkimus nyt
Leena Nissilä, Maila Eichhorn, Jenni Alisaari, Nina Reiman ja Helena Korpela Mikä asiakirja Suomi-koulujen OPS-suositus on?
Maila Eichhorn, Minna Harmanen ja Leena Nissilä Evästystä paikalliseen ops-työhön
Maila Eichhorn, Minna Harmanen ja Leena Nissilä OPS-tiekartta: Suomi‐koulun paikallisen opetussuunnitelman laatiminen
Jenni Alisaari ja Nina Reiman Arvioinnin periaatteita ja käytäntöjä
Aino, Mary ja Maija – kolme kultakauden sankaritarta Kirsti Mannisen Villa Kivessä pitämän esityksen runko, aiheena Jean Sibeliuksen, Akseli Gallén-Kallelan ja Pekka Halosen puolisot
Suomi-koulujen opettajien koulutuspäivät, Helsinki, 6-8.8. 2014
Jenni Alisaari, Tampereen yliopisto & Nina Reiman, Jyväskylän yliopisto
Miksi ja miten kielen oppimista arvioidaan?
Helena Korpela, OPSS-työryhmän jäsen
Suomi-koulujen opetussuunnitelmasuositus – Luonnos kesäkuu 2014
Salla Kurhila, Helsingin yliopisto
Suomea toisena kielenä oppivat lapset, vuorovaikutus ja kielitaito
Prof. Harri Mantila, Oulun yliopisto
Mihin suuntaan suomen kieli alkaa kehittymään?
KT Juha Vänttinen
Tutkimusta kielellisesti haaastavien asioiden opettamisesta
Suomi-koulujen opettajien koulutuspäivät, Helsinki, 7-9.8.2013
Irmeli Hoznour, Lausanne, Sveitsi
Korva hörössä, kieli kippurassa – Toiminnallisia leikkejä kielen opetuksessa 3-8-vuotiaille
Johtaja Jorma Kauppinen
Suomi oppimisen maailmankartalla
Helena Korpela
Selvitys Suomi-koulujen opetussuuunnitelmasuosituksen tarpeesta
Kirjailija Tittamari Marttinen
Kaunokirjallisuus oppimateriaalina – Omat tekstit ja toisten tarinat
Opetusneuvokset Leena Nissilä ja Pirjo Sinko, Opetushallitus
Kieli- ja kulttuurinäkökulma opetussuunnitelmassa
Opetusneuvos Ulla Rönnberg, Opetushallitus
www.kotisuomessa.fi – maahanmuuttajille suomea ja ruotsia verkossa
Opetusneuvos Erja Vitikka, Opetushallitus
Kansainvälinen näkökulma opetussuunnitelmaan
Irmeli Halinen, OPH
TULEVAISUUDEN TAITOJA – TUNTIJAKO JA OPETUSSUUNNITELMAN PERUSTEET
Johtaja Jorma Kauppinen, OPH
KOULUTUKSEN SUUNTAVIIVOJA LÄHIVUOSILLE
Nina Reiman, Jyväskylän yliopisto
ARVIOINTIKÄSITYS KIELIPUNTARIN TAUSTALLA
Pirjo Sinko & Leena Nissilä, OPH
ARVIOINTI ÄIDINKIELEN, S2:N JA MAAHANMUUTTAJIEN ÄIDINKIELEN OPETUSSUUNNITELMIEN PERUSTEISSA, AJATUKSIA TULEVISTA PAINOTUKSISTA
Mirja Tarnanen, Opettajankoulutuslaitos, Jyväskylän yliopisto
MIKSI ARVIOIDA KIELITAITOA?