logo
OPS-suositus

Vuosina 2016, 2015, 2014, 2013 ja 2012 Opetushallituksessa pidettyjen koulutustilaisuuksien materiaalit löytyvät täältä.

SUOMI-KOULUJEN OPETTAJIEN KOULUTUSPÄIVÄT 3.-5.8.2016 aineistot

  FM Christina Alho  Opettajan pedagoginen ajattelu

  S2-opetuksen lehtori Jenni Alisaari, Turun yliopisto   Lukemisen strategioita

 FM Ruusa Einiö, FM Anna Huhtamäki, FM Johanna Kontio, Lahden kaupunki  Kielioppia toiminnallisesti 

 Aila Keturi  Kulttuurin voima  – tavoitteena voimaantunut opettaja      

 Draamapedagogi, S2-opettaja Kirsi-Marja Puhakka, Hyvinkään kaupunki  Prosessidraama ”Maahanmuuttajatytön / -pojan tarina” 

  Koordinaattori Tiina Sarisalmi, Orivesi /OPH:n kv-hankkeet     Digiloikasta apua kiireeseen, materiaalipulaan ja eriyttämiseen 

  VTT, sosiaalipsykologi, maahanmuuttotutkija Sirkku Varjonen   Identiteetti monikulttuurisessa maailmassa

 ”LIVE LEMMINKÄINEN!” PRODUKTIO / tiedote 5.8.2016

 ”LIVE LEMMINKÄINEN!” käsikirjoitus kouluille

 ”LIVE LEMMINKÄINEN!” PRODUCTION Script in English

 

 Suomi-koulujen opettajien koulutuspäivät, Helsinki, 12.-14.8.2015  & Ulkomaanlehtoripäivät & Suomi-koulujen opettajien koulutuspäivät 12.8. 2015

   Maila Eichhorn  Suositus Suomi-koulujen asialla 

  Jyrki Kalliokoski  Katse kielessä, kiinni maailmassa. Suomi toisena kielenä -tutkimus nyt

  Leena Nissilä, Maila Eichhorn, Jenni Alisaari, Nina Reiman ja Helena Korpela  Mikä asiakirja Suomi-koulujen OPS-suositus on? 

  Maila Eichhorn, Minna Harmanen ja Leena Nissilä  Evästystä paikalliseen ops-työhön

   Maila Eichhorn, Minna Harmanen ja Leena Nissilä  OPS-tiekartta: Suomi‐koulun paikallisen opetussuunnitelman laatiminen 

   Jenni Alisaari ja Nina Reiman  Arvioinnin periaatteita ja käytäntöjä

   Aino, Mary ja Maija – kolme kultakauden sankaritarta Kirsti Mannisen Villa Kivessä pitämän esityksen runko, aiheena Jean Sibeliuksen, Akseli Gallén-Kallelan ja Pekka Halosen puolisot 

 

Suomi-koulujen opettajien koulutuspäivät, Helsinki, 6-8.8. 2014

  Jenni Alisaari, Tampereen yliopisto & Nina Reiman, Jyväskylän yliopisto
Miksi ja miten kielen oppimista arvioidaan? 

  Helena Korpela, OPSS-työryhmän jäsen 
Suomi-koulujen opetussuunnitelmasuositus – Luonnos kesäkuu 2014

   Salla Kurhila, Helsingin yliopisto 
Suomea toisena kielenä oppivat lapset, vuorovaikutus ja kielitaito

    Prof. Harri Mantila, Oulun yliopisto
Mihin suuntaan suomen kieli alkaa kehittymään?

    KT Juha Vänttinen
Tutkimusta kielellisesti haaastavien asioiden opettamisesta

 

Suomi-koulujen opettajien koulutuspäivät, Helsinki, 7-9.8.2013

  Irmeli Hoznour, Lausanne, Sveitsi
Korva hörössä, kieli kippurassa – Toiminnallisia leikkejä kielen opetuksessa 3-8-vuotiaille

  Opetusneuvos Eija Kauppinen
Oppimiskäsitys opetussuunnitelman perusteissa – Miksi oppimiskäsityksellä on väliä? 

  Johtaja Jorma Kauppinen
Suomi oppimisen maailmankartalla

  Helena Korpela
Selvitys Suomi-koulujen opetussuuunnitelmasuosituksen tarpeesta

  Kirjailija Tittamari Marttinen
Kaunokirjallisuus oppimateriaalina – Omat tekstit ja toisten tarinat 

  Opetusneuvokset Leena Nissilä ja Pirjo Sinko, Opetushallitus
Kieli- ja kulttuurinäkökulma opetussuunnitelmassa  

  Opetusneuvos Ulla Rönnberg, Opetushallitus
www.kotisuomessa.fi – maahanmuuttajille suomea  ja ruotsia verkossa

  Opetusneuvos Erja Vitikka, Opetushallitus 
Kansainvälinen näkökulma opetussuunnitelmaan

 

Suomi-koulujen opettajien koulutuspäivät, Helsinki, 8-10.8.2012

  Irmeli Halinen, OPH
TULEVAISUUDEN TAITOJA – TUNTIJAKO JA OPETUSSUUNNITELMAN PERUSTEET

  Johtaja Jorma Kauppinen, OPH 
KOULUTUKSEN SUUNTAVIIVOJA LÄHIVUOSILLE

  Nina Reiman, Jyväskylän yliopisto
ARVIOINTIKÄSITYS KIELIPUNTARIN TAUSTALLA

  Pirjo Sinko &  Leena Nissilä, OPH
ARVIOINTI ÄIDINKIELEN, S2:N JA MAAHANMUUTTAJIEN ÄIDINKIELEN OPETUSSUUNNITELMIEN PERUSTEISSA, AJATUKSIA TULEVISTA PAINOTUKSISTA

  Mirja Tarnanen, Opettajankoulutuslaitos, Jyväskylän yliopisto
MIKSI ARVIOIDA KIELITAITOA?