SUOMI-KOULUJEN OPETUSSUUNNITELMASUOSITUSTA LAATIVAN MINITYÖRYHMÄN KOKOUS 26.6.2014.

Osa työryhmästä kokoontui viimeistelemään edellisen kokouksen tuloksia ja suunnittelemaan tapaa, miten OPSS-luonnos voitaisiin käsitellä mahdollisimman monipuolisesti ja tehokkaasti Suomi-koulujen opettajien koulutuspäivillä 6.-8.8.2014.

SUOMI-KOULUJEN OPETUSSUUNNITELMASUOSITUSTA LAATIVAN TYÖRYHMÄN 8. KOKOUS 15.8.2014

Kokouksen alussa puheenjohtaja Leena Nissilä raportoi lyhyesti minityöryhmän kokouksesta 26.6. 2014, jossa viimeisteltiin OPSS-luonnos Suomi-koulujen opettajien kommentoitavaksi koulutuspäivien aikana. Puheenjohtaja totesi, että työryhmä on edennyt työssään hyvin rivakasti ja että jatkossa voidaan jo keskittyä enemmän yksityiskohtiin. Kokouksen tärkein teema oli Suomi-koulujen opettajilta koulutuspäivillä saatu palaute.

Koulutuspäivillä OPSS-luonnos jaettiin opettajille heti päivien alussa, jotta heillä olisi mahdollisuus tutustua siihen rauhassa. Toisena koulutuspäivänä ohjelmaan oli varattu aikaa palautteen antamiseen. Opettajat kommentoivat OPSS-luonnosta työryhmissä, joihin jokainen sai ilmoittautua oman kiinnostuksensa mukaan. Opettajien oli mahdollista valita kolmen eri painopisteen välillä: 1) Suomen kielen opetus Suomi-kouluissa 2) Suomi-koulujen opetuksen tavoitteet, arvot, oppimiskäsitys, toimintaympäristö ja 3) Monialaiset oppimiskokonaisuudet eli mitä teemoja opetuksessa tulisi käsitellä. Ryhmät työskentelivät hyvin eri tavalla. Joissakin ryhmissä OPSS-luonnosta käsiteltiin yhdessä keskustellen ja ideoiden, toisissa taas iso kommentointiryhmä jaettiin pienempiin ja luonnoksessa esitettyihin asioihin pureuduttiin hyvin yksityiskohtaisesti.

OPSS-kokouksessa eri ryhmien vetäjät raportoivat ryhmätöiden tuloksista, joita kunkin työryhmän puheenjohtajat ja sihteerit olivat kirjanneet ylös. Kommentteja oli hyvin paljon. Kokouksessa pyrittiin keskustelemaan kaikista esille tulleista asioista, myös yksittäisistä ehdotuksista ja kysymyksistä sekä tekemään niistä johtopäätökset jatkotyöskentelyä varten. Tärkeäksi nousi kysymys OPSS:n lajuudesta samoin kuin rajanveto siitä, mitkä asiat kuuluvat OPSS:een ja mitkä liitetään OPSS:n yhteyteen suunniteltuun lisäosioon. Lisäosiossa pyritään selvästi yksityiskohtaisempaan opastukseen kuin varsinaisessa OPSS:ssa.

Hyvin yleisesti kommentoinnissa tuli esille opettajien toivomus yksittäisten käsitteiden määrittelemisestä ja selkeyttämisestä. Kokouksessa harkittiin keinoja, millä tavalla se olisi parasta tehdä, niin että OPSS:n lukeminen ei selityksistä vaikeutuisi, vaan nimenomaan sisältö avautuisi nopeammin. Kokouksessa todettiin myös, että OPSS:ssa on tuotava entistä selkeämmin esille se, että OPSS:ssa pyritään antamaan yleisiä ja yhteisiä ohjeita opetuksen järjestämisestä, mutta jokainen koulu tekee oman oman opetussuunnitelmansa, jossa se ottaa huomioon paikalliset olosuhteet ja muut koulun omat lähtökohdat.

Sovittiin, että ryhmänjohtajat kokoavat opettajien kommentit keskustelun päätösten mukaisesti ja lähettävät tulokset ajoissa Helena Korpelalle, joka kirjoittaa uuden OPSS-luonnoksen. Siinä opettajien antama palaute huomioidaan. Uusi OPSS-luonnos käsitellään seuraavassa kokouksessa 29.9.2014, jonka jälkeen se lähetetään välittömästi etäjäsenille kommentoitavaksi.