Opetussuunnitelmasuositusta laativa työryhmä kokoontui jälleen 12.1.2015 Opetushallituksessa. Työryhmä kokoontui välittömästi sen jälkeen, kun opetussuunnitelmasuositustyötä valvova seurantaryhmä oli kokoontunut saman päivän aamupäivällä Opetushallituksessa. Niinpä OPSS-työryhmän puheenjohtaja Leena Nissilä pystyi tuomaan tuoreltaan seurantaryhmän terveiset,  huomiot ja muutosehdotukset työryhmälle.

Seurantaryhmä oli työryhmän työhön tälläkin kertaa varsin tyytyväinen, mutta se oli myös toivonut joitakin muutoksia  suositukseen. Sisältöön liittyvien kysymysten lisäksi seurantaryhmässä oli keskusteltu opetussuuunnitelmasuosituksen statuksesta. Ryhmässä oli todettu, että keväällä valmistuva opetussuunnitelmasuositus on historiallinen dokumentti, jonka merkitystä Suomi-koulujen työhön ei tässä vaiheessa voida vielä arvioida. Koska Suomi-koulut eivät kuulu Suomen viralliseen koulujärjestelmään, kyseinen opetussuunnitelma on luonteeltaan suositus. Seurantaryhmässä oli päätetty, että Suomi-Seuran valtionavustuslomakkeeseen lisätään kysymys, onko koulussa käytössä opetussuunnitelma.

Edelleen seurantaryhmässä oli keskusteltu siitä, missä muodossa OPSS tuodaan verkkoon. Aluksi se ilmestyy pdf-muotoisena ja siirretään myöhemmin Opetushallituksen sähköisiin e-opseihin. Myös opetussuunnitelmasuosituksen tukimateriaali pyritään julkaisemaan sähköisenä normiosion rinnalla.

Seurantaryhmän jäsenet olivat jälleen lukeneet OPSS-luonnoksen hyvin tarkkaan. He pitivät suosituksen rakennetta hyvänä. Muutos- ja tarkennusehdotukset koskivat erityisesti osioita Monialaiset oppimis-kokonaisuudet ja Arviointi. Näistä osioista työryhmässä keskusteltiin perusteellisesti. Päätettiin luopua termistä oppimiskokonaisuudet ja muuttaa osio muotoon Teematyöskentely.  Päätettiin tuoda selkeämmin esille, että OPSS sisältää vain ehdotuksia ja ideoita eri teemojen käsittelyyn koulujen omia opetussuunnitelmia varten eikä siinä suinkaan edellytetä, että kaikkia teemoja pitäisi kouluissa käsitellä. Tarkoitus on antaa vaihtoehtoja monissa Suomi-kouluissa usein käytössä olevaan vuodenkierto-teemaan. Lisäksi päätettiin painottaa enemmän oppilaan omaa osallistumista erityisesti  teematyöskentelyyn ja arviointiin.

Teematyöskentelyn sisällöistä keskusteltiin hyvin yksityiskohtaisesti ja päätettiin lopulta kysyä asiaa Suomi-koulujen oppilailta. Kommentaattoreiksi luvanneille etäjäsenille päätettiin lähettää pienimuotoinen kysely, johon pyydetään oppilaiden vastauksia. Työryhmän toivomuksena on, että opettajat selvittäisivät oppilaidensa kanssa, mitä teemoja oppilaat itse haluaisivat käsitellä suomeksi, missä tilanteissa he haluaisivat oppia käyttämään paremmin suomea, mihin he erityisesti tuntevat tarvitsevansa suomen kielen sanastoa,  missä asioissa he itse kokevat puutteellisuuksia suomen kielen osaamisen osalta. Kyselyn tulokset otetaan huomioon kevään OPSS-työskentelyn aikana.

Kokouksessa keskusteltiin myös alustavasti tukimateriaalista, joka laaditaan opetussuositussuunnitelman yhteyteen. Jo aikaisemmin oli sovittu Kotimaana suomen kieli -julkaisun nettiversion toimittamisesta.  Aikaisempien painosten toimittajat Maila Eichhorn ja Anne Helttunen ovat jo aloittaneet julkaisun kokoamisen.

Kokouksessa keskusteltiin vielä opetussuunnitelmasuosituksen käsittelystä Suomi-koulujen koulutuspäivillä, jotka pidetään 12. – 14.8 2015.

Lopuksi puheenjohtaja jakoi työryhmäläisille kotitehtävät. Seuraavaksi kokouspäiväksi sovittiin 25.2.2015.