Kokouksen aluksi opetusneuvos Leena Nissilä, joka on toiminut työryhmän puheenjohtajana  Pirjo Singon kuoleman jälkeen, ilmoitti, että Opetushallitus on nyt asettanut hänet virallisesti työryhmän puheenjohtajaksi. Hän toivotti lämpimästi tervetulleeksi työhön mukaan Minna Harmasen, jonka Opetushallitus on asettanut työryhmän varapuheenjohtajaksi. Opetusneuvos  Minna Harmanen on valittu Pirjo Singon työn jatkajaksi Opetushallituksessa. Minna Harmanen esittäytyi ja kertoi aikaisemmista tehtävistään.  Hän on toiminut viimeiset viisi vuotta Äidinkielen opettajain liiton hallituksen puheenjohtajana. Hänelle Suomi-koulut ovat tuttuja vain sitä kautta, että Suomi-koulujen tuki ry toimii ÄOL:n sisarjärjestönä.  Kokemusta suomikoulutyöstä hänellä ei toistaiseksi ole.

Kokouksessa käsiteltiin perusteellisesti Helena Korpelan laatimaa OPSS-luonnoksen uutta versiota, jonka hän oli laatinut sen jälkeen, kun työryhmäläiset olivat analysoineet Suomi-koulujen opettajien koulutuspäivillä antaman palautteen. Luonnoksen aikaisempaa rakennetta uudistettiin. Kaiken kaikkiaan kiinnitettiin huomiota luettavuuden helpottamiseen. Samoin pyrittiin selventämään Opetushallituksen opetussuunnitelmasuosituksen ja kunkin Suomi-koulun oman opetussuunnitelman välistä eroa. Kokouksessa tehtiin myös jo joitakin päätöksiä siitä, mitä osioita opetussuunnitelmasuosituksesta siirretään  erikseen valmistuvaan oppaaseen, jossa voidaan selvittää perusteellisemmin ohjeiden taustoja ja merkitystä sekä antaa yksityiskohtaisempia neuvoja opetuksen toteuttamiseksi.  Helena Korpela ehdotti, että seuraavissa kokouksissa keskityttäisiin ennalta sovittuihin osioihin, kuten esimerkiksi suomen kieleen, kirjallisuuteen tai monialaisiin oppimiskokonaisuuksiin. Jäsenet pitivät ehdotusta hyvänä.

Kokouksessa käsiteltiin myös etäjäsenille lähtevä kirje, jossa annettiin ohjeistusta  kommentoijille. Helena Korpela toimittaa kokouksen päätösten pohjalta uuden OPSS-luonnoksen ja lähettää sen kirjeineen niille Suomi-koulujen opettajille, jotka ovat ilmoittaneet ottavansa vastaan kommentointitehtävän.

Sen jälkeen puheenjohtaja jakoi työryhmäläisille uudet kotitehtävät. Seuraavan kokouksen päivämäärä aikataulutettiin siten, että työryhmällä olisi silloin käsiteltävänä etäjäsenten kommentit.

Puheenjohtaja ilmoitti vielä, että YKI (Yleinen kielitutkinto) täyttää 20 vuotta.