OPSS-työryhmän kolmas  kokous pidettiin 30.1.2014 Opetushallituksessa.

Kokouksen alussa Opetushallituksen edustajajäsenet kertoivat työryhmälle Suomen OPS2016 vaiheista. Ainekohtaiset luonnokset olivat juuri jättövaiheessa ohjausryhmälle. Erityisesti työryhmäläisten kieliä kirvoittivat uudessa OPS:ssa kaunokirjoituksen mahdollinen poistaminen ja  äidinkielen tuntimäärät.

Kokouksessa jatkettiin OPSS:n käsitteiden määrittelyä, mikä on osoittautunut paikoin varsin hankalaksi. Käsitteistössä pitäisi kuitenkin pyrkiä mahdollisimman lähelle Suomen OPS:issa käytettäviä käsitteitä, vaikka ne eivät aina välttämättä sovellu parhaalla mahdollisella tavalla Suomi-koulujen opetukseen.

Hyvin vilkkaassa keskustelussa jatkettiin myös OPSS:n ikäryhmien määrittelyä  ja päätettiin, että niitä ei sidota koululuokkiin. Todettiin, että jaottelussa on syytä ottaa huomioon se tosiasia, että Suomi-koulujen oppilaista suuri osa on 3-12-vuotiaita. Koska isompia oppilaita on vähemmän, voi ikähaitari olla loppupäässä suurempi. Ikäryhmäjaotteluksi sai eniten kannatusta seuraava suunnitelma:  3-5–vuotiaille kaksi eri taitotasoa, 6–8-vuotiaille kolme eri taitotasoa, 9-12-vuotiaille neljä eri taitotasoa ja 13–18-vuotiaille neljä eri taitotasoa.

Tärkeäksi osaksi keskustelua muotoutui kysymys siitä, mikä asiakirja Suomi-koulujen OPSS on. Kokous tuli siihen tulokseen, että on järkevää jakaa OPSS-materiaali kahteen osaan. Toinen OPSS on nimenomaan opettajan työkalu ja toinen siihen liittyvä tukikirja. Opettajien OPSS:n tulee olla mahdollisimman tiivis ja kirkas. Tukikirja puolestaan on laajempi kokonaisuus, joka valottaa suomikoulutoimintaa monesta eri perspektiivistä. Se kohdistetaan myös suomikoululaisten vanhemmille, uusille opettajille ja yhdistyksille.

Tutustuttiin Jenni Alisaaren esitykseen eri-ikäisten lasten suomen kielen kehityksestä, oppimisesta ja osaamistavoitteista.

Keskusteltiin OPSS:ta kommentoivista etäjäsenistä, joihin Opetushallitus ottaa yhteyttä. Samoin keskusteltiin muutamista OPSS-työssä esille tulleista asioista, joita päätettiin käsitellä 6.-8.8. 2014 järjestettävillä Suomi-koulujen opettajien koulutuspäivillä.