OPSS-työryhmä kokoontui neljännen kerran Opetushallituksessa 6.3.2014. Kokouksen alussa työryhmän sihteeri, opetusneuvos Paula Mattila ilmoitti, että kirjailija Titta-Mari Marttinen on nimitetty Turkuun läänintaiteilijaksi eikä työkiireittensä takia pysty osallistumaan työryhmän kokouksiin.  Sovittiin, että Opetushallitus  käy Titta-Mari  Marttisen  kanssa keskusteluja, millä tavalla hän edelleenkin voisi osallistua lasten ja nuorten kirjallisuuden asiantuntijana opetussuunnitelmasuosituksen laatimistyöhön.

Kokouksen alussa saatiin jälleen puheenjohtajilta tietoa suomalaisen koulun opetussuunnitelmatyön etenemisestä. Kuultiin mm., että S2-oppiaine muuttuu nimeltään S2 ja kirjallisuus –aineeksi. Tämä tarkoittaa myös selkeää sisällön muutosta.

Erityisen tärkeää myös Suomi-koulujen oppilaiden kannalta oli tieto, että Suomessa voidaan aloittaa lukiokoulutukseen valmistava koulutus 1.8.2014 lähtien. Opetushallitus on hyväksynyt koulutuksen opetussuunnitelman perusteet 31.1. 2014. Koulutuksessa pyritään antamaan opiskelijoille kielelliset ja muut tarvittavat valmiudet lukioon siirtymistä varten siten, että ”tavoitteena on parantaa opiskelijan valmiuksia oppilaitoksen opetuskielessä sekä parantaa opiskelijan opiskelutaitoja”.  Koulutus on tarkoitettu nimenomaan maahanmuuttajille ja vieraskielisille. Todettiin, että lukiokoulutukseen valmistava koulutus saattaisi olla kiinnostava mahdollisuus niille Suomi-koulujen oppilaille, jotka harkitsevat lukion käymistä Suomessa, mutta ovat huolissaan siitä, riittääkö suomen kielen taito lukion vaatimuksiin. Koulutuksessa oppiaineet äidinkieli ja kirjallisuus tai suomi toisena kielenä ja kirjallisuus painottuvat niin, että suomen kieli käsittää vähintään 10 kurssia, kun muiden pakollisten kurssien yhteismäärä on 15 kurssia.

Kokouksessa kuultiin sitten Salla Karhilan erittäin mielenkiintoinen esitys varhaiskasvatus- ja esikouluikäisten opettamisesta. Salla Karhila esitteli kaksi vuotta kestänyttä tutkimustaan päiväkodin 3-6–vuotiaiden maahanmuuttajalasten  kielitaidosta.  Asiaa päätettiin tutkia, kun huomattiin, että maahanmuuttajalasten suomen kielen taito olikin luultua heikompi, kun lapset aloittivat koulunkäynnin. Mistä kielitaidon puutteellisuudet johtuivat?  Miksi puutteita ei huomattu päiväkodissa? Loppupäätelmissään tutkija korosti erityisesti kielellisen tiedostamisen ja toimintojen sanoittamisen merkitystä.

Kokouksessa tarkasteltiin sitten työryhmän jäsenten kotitehtäviä ja tehtiin joitakin muutoksia OPSS:n rakenne-ehdotukseen ja sisältöjen painotuksiin. Lopuksi harkittiin tapoja, miten seuraavilla Suomi-koulujen koulutuspäivillä voitaisiin  järjestää opettajille mahdollisuus osallistua materiaalin arviointiin.

Seuraava OPSS-työryhmä kokoontuu viidennen kerran 7.4.2013.

OPSS-ohjausryhmä kokoontuu ensimmäisen kerran 14.5.2013.