Opetussuunnitelmasuositustyöryhmä jatkoi työtään suunnitellusti  Opetushallituksessa 8.5. 2014 opetusneuvos Leena Nissilän toimiessa puhenjohtajana. Kokouksen alussa todettiin, että työ jatkuu Pirjo Singon meille aiemmin välittämässä keskusteluhengessä, ja työ tehdään suunnitellussa aikataulussa.  Puheenjohtaja ilmoitti,  että OPH:ssa on opetusneuvoksen paikka auki, joka pyritään täyttämään jo syyskuussa 2014.

Puheenjohtaja toi mielenkiintoisia terveisiä opetus- ja kulttuuriministeriön (OKM:n) hallinnonalan seminaarista, jossa oli paikalla hyvin arvovaltaista väkeä. Siellä esiteltiin mm. tutkimustuloksia siitä, miten myöhästymiset ja  poissaolot vaikuttavat oppilaan koulusuorituksiin. Puheenjohtaja kertoi myös ajankohtaisia kuulumisia OPS2016-prosessista ja sekä ohjausryhmän neuvoista että nettikommentoinnista. Väliaikaisena tuloksena voitiin todeta, että kirjallisuuden näkyvyyttä ei pidetty luonnoksessa riittävänä. Kirjallisuuden asemaa onkin  jo vahvistettu.  Todettiin, että OPSS-työsuunnitelmassa olemme ottaneet kirjallisuuden jo vahvasti huomioon, joten kyseinen tulos ei siinä mielessä vaikuttane työryhmämme työskentelyyn. Koska kirjailija Tittamari Marttinen ei kiireittensä takia ole voinut toistaiseksi osallistua työryhmän kokouksiin, päätettiin pyytää tässä vaiheessa Heidi Vaaralaa Jyväskylän yliopistosta avuksi kirjallisuusosion laatimisessa.

Sen jälkeen kokouksessa käytiin OPSS-luonnosta lävitse kappale kappaleelta ja keskusteltiin tarpeellisista muutoksista. Erityisesti keskustelua herätti kysymys, millaista arviointia voidaan suositella Suomi-koulujen oppilaille. Kaikille jäsenille jaettiin uudet kotitehtävät.

Kokouksessa käytiin seuraavaksi läpi kommentoiville etäjäsenille lähtevää virallista kutsukirjettä ja tehtiin siihen muutamia muutoksia. Kommentointia päätettiin pyytää yhden kerran syksyllä ja mahdollisesti kaksi kertaa keväällä, jos tarve vaatii.

Todettiin, että ohjausryhmä kokoontuu Opetushallituksessa 14.5.2014, joten kokouksessa sovitut muutokset ja uudet tehtävät on saatava nopeasti valmiiksi.  Kaiken kaikkiaan totesimme, että OPSS-työ on edennyt rivakkaa vauhtia, joten  odotamme mielenkiinnolla ohjausryhmän palautetta. Ohjausryhmän antama palaute saadaan kuulla OPSS-työryhmän seuraavassa kokouksessa 22.5.2014. Kokous on viimeinen ennen kesälomia ja Suomi-koulujen opettajien koulutuspäiviä, joiden aikana paikalla olevilla opettajilla on mahdollisuus kommentoida ja työstää opetussuunnitelmasuosituksen luonnosta.