Mitä Suomi-koulut tekevät?

Suomi-koulut antavat suomen / ruotsin kielen täydentävää opetusta ulkosuomalaislapsille ja -nuorille. Oppilaista osa asuu ulkomailla pysyvästi, osa väliaikaisesti vanhempien työn vuoksi.

Suomi-koulut tukevat vanhempia lasten kaksi- ja monikielisyyteen kasvattamisessa. Suomi-koulun käyminen myös helpottaa paluumuuttajia sopeutumaan takaisin suomalaiseen yhteiskuntaan.

Ensimmäiset koulut perustettiin Kanadaan 1960-luvun alussa. Vuodesta 1976 lähtien Suomen valtio on tukenut opetustyötä osallistumalla mm. opettajien palkka- ja jatkokoulutuskustannuksiin.

Nykyään näitä suomen kielen ja Suomen kulttuurin hyväksi työtä tekeviä Suomi-kouluja toimii jo yli 45 maassa, ja niissä on noin 4,000 3-18-vuotiasta oppilasta.

Tarkempaa tietoa Suomi-kouluista, niiden historiasta ja toiminnasta saa opetusministeriön julkaisusta Aapiskukkoa ja Aku Ankkaa.

Lue myös: Suomi-koulujen opetussuunnitelmasuositus