Tekstitulkki on ilmestynyt!

Lainaus tekijöiden esipuheesta:

“Tekstitulkki (2022) jatkaa edeltäjiensä (Tekstitulkki, 2001, Tekstitulkki II, 2005, Uusi
tekstitulkki, 2013) perinnettä korostamalla autenttisten tekstien merkitystä osana
suomen kielen oppimisprosessia.

Tekstitulkki on opettajan työkalu, joka on laadittu
oppimisen tueksi opiskelijoille, joilla on jo vähintään perustiedot suomesta.

Aineisto soveltuu parhaiten eurooppalaisen viitekehyksen tasoilla A2–B1 oleville
oppijoille, mutta myös jo toimivan itsenäisen suomen kielen taidon saavuttaneet
opiskelijat voivat löytää siitä tasolleen sopivia tekstejä ja tehtäviä ja rikastuttaa
niillä kielitaitoaan. Tekstitulkki on suunniteltu lähinnä nuorille ja aikuisille oppijoille, ja se soveltuu suomen opetukseen yhtä hyvin ulkomailla kuin Suomessakin.
Tekstitulkki on aineistokokoelma, joka ei ilmesty paperisena versiona, vaan jokaisen
helposti saavutettavassa muodossa sähköisenä pdf:nä. Opettaja, oppija tai koulu
voi tulostaa itselleen joko koko materiaalin tai vain ne osat, joihin haluaa tutustua. …”

Oman Tekstitulkin (2022) voi ladata jäsenalueelta.

Uusi Tekstitulkki on vuonna 2013 ilmestynyt lukemisto ja tehtäväkokoelma suomi toisena ja vieraana kielenä -opetukseen. Kansio on tehty sellaisille nuorille, joilla on jo perustiedot suomessa ja jotka ovat jo tasolla A2 – B1.

Paketti sisältää yhteensä yhdeksän itsenäistä teemakokonaisuutta, joiden tarkoituksena on antaa opiskelijalle valmiuksia suomalaisen elämänmuodon parempaan ymmärtämiseen. Jokaiseen teemaan kuuluu sekä monentasoisia tekstejä että runsaasti erilaisia teksteihin liittyviä tehtäviä.

Materiaalin ovat laatineet Maila Eichhorn, Jaana Nykänen, Sari Päivärinne

Jokainen Suomi-koulu on saanut oman, ilmaisen kappaleensa, johon on koulukohtainen monistusoikeus.

Tekstitulkin voi saada myös pdf-tiedostona.

Lisätilaukset: http://www.laatusana.fi/Uusi-tekstitulkki-KANSIO

Kuva vuoden 2013 Uudesta Tekstitulkista: